web analytics

Fitness Combineren met het Paleo Dieet

paleo fitness

Paleo-fitness is als het Paleo dieet een steeds populairder wordende trend. Op het Paleo dieet eet je zoals de oermens in het Oude stenen tijdperk zou hebben gegeten. De oermens had geen last van de vele ziekten waar wij nu mee te kampen hebben. Ze waren sterker, actiever en veel gezonder. Dit grotendeels dankzij hun manier eten en de actieve levensstijl. Het Paleo dieet legt de nadruk op het maken van gezonde voedingskeuzes, maar dat is misschien niet voldoende. We moeten nu ook erkennen dat beweging een belangrijke rol speelde in het leven van de oermens. Het was immers een jager- en verzamellaarstijdperk; voedsel en beweging gingen dus samen. Fitness dient daarom ook onderdeel te zijn van het Paleo-levensstijl. Het is zelfs allang bekend dat fitness onmisbaar is voor een gezonde levensstijl. Ben jij klaar voor Paleo-fitness? Lees dan verder.

Wat is Paleo?

Paleo komt van het woord Paleolithicum, dit is de Griekse benaming voor het Oude stenen tijdperk. In het Oudgrieks betekent Paleo, oud en lithos, steen. Deze periode bestrijkt ongeveer 2,5 miljoen tot 12.500 jaar.

Het Paleo dieet introduceert de manier van eten uit het Oude stenen tijdperk aan een moderne wereld. Het principe van dit dieet is eten zoals onze voorvaders aten om welvaartsziektes te voorkomen. Denk aan ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Op dit dieet zijn bewerkte voedingsmiddelen niet toegestaan. Je eet dus geen fastfood, pasta en dergelijke. Daarnaast zijn zuivel en granen ook verboden.

Het idee achter het Paleo dieet is dat ons lichaam nog in Paleo-modus is. Ons lichaam moet zich nog aanpassen aan de veranderde voeding. Ons voedsel en manier van eten verandert nu in rap tempo en ons lichaam kan deze tempo niet bijhouden.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Bewegingspatroon in de oertijd

We weten nu dat de oermens veel bewoog in het Oude stenen tijdperk. Dit was de enige manier om aan de levensbehoeften te voldoen. Het waren jagers en verzamelaars die veel op de been waren. Om in hun levensonderhoud te voorzien bestonden hun dagen uit veel wandelen, rennen en het dragen van zware lasten. Daarnaast  werd ook alles met de hand vervaardigd. Het was een intensieve levensstijl, om te overleven moest de oermens sterk en gezond zijn.

Hoe ziet Paleo-fitness er dan uit?

De oermens was een sprinter en kon zware lasten dragen. Een Paleo-fitness programma zou daarom moeten bestaan uit krachttraining en cardio. Volgens antropologen had de oermens kracht en conditie. In dat tijdperk moest je in staat zijn je vangst mee te slepen en stenen te verzetten.

Krachttraining

Krachttraining is de ideale manier om je lichaam sterker te maken. Met squats, deadlifts, pull-ups of lat pulley en push-ups of bankdrukken leg je de nadruk op de grote spiergroepen. Je kan dit met of zonder gewichten doen. Je hoeft geen uren in de sportschool te zitten om resultaat te zien. Doe je het optimaal dan kan je simpelweg ook niet te lang bezig zijn omdat je spieren verzuren. In de eerste maanden zal je de grootste verschillen merken. Je wordt dan binnen een mum van tijd sterker.

Cardio

Cardio kan je absoluut niet overslaan. Het is de beste manier om conditie op te bouwen. Zoals eerder gezegd was de oermens een sprinter. Je kan dit in deze moderne tijd nog makkelijk doen, je hoeft er niet eens naar de sportschool voor. Probeer regelmatig te wandelen of sprinten bij jou in de buurt. Dat werkt lekker ontspannend. Lukt dat niet dan hebben de meeste sportscholen heel wat cardio-apparaten waaruit je kan kiezen. Probeer ongeveer 5 tot 6 keer in de week sporten om je conditie en kracht op te bouwen.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *