web analytics

Wat ook jij kunt doen om gewicht verliezen: kies een haalbaar ritme

http://www.dreamstime.com/-image24057225

Het lichaamsgewicht is eigenlijk een afspiegeling van onze gezondheid. Heeft u wat kilo’s teveel, dan is dat dus een teken aan de wand. Het lichaam heeft deze kilo’s niet nodig, sterker nog: voor onze gezondheid is het beter als de overtollige kilo’s verdwijnen. Bovendien is het ook voor jezelf prettiger om een gezond en slank lichaam te hebben. Maar gewicht verliezen is niet altijd zo gemakkelijk. In dit artikel vind je tips om succesvol af te vallen. Door een aantal praktische dingen anders te doen, kun je al het verschil maken!

Meer sporten!

Het lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Alle belangrijke lichaamsfuncties vragen immers om energie. Een toe- of afname van je lichaamsgewicht is simpelweg een afspiegeling van een overschot of tekort aan opgenomen voedingsstoffen in je lichaam. Als je overgewicht hebt, dan is het dus zaak om meer voedingsstoffen te verbruiken dan dat je inneemt, zodat je reserves worden aangesproken. Dat resulteert vervolgens in het verliezen van gewicht. Klinkt simpel, en dat is het ook!

Een gemakkelijke manier om ervoor te zorgen dat je meer energie verbruikt dan dat je aan voedingsstoffen inneemt, is door meer te gaan sporten. Sporten vraagt immers veel energie van je lichaam. Je verbrandt calorieën en zorgt er dus voor dat je zult gaan afvallen. Het is wel belangrijk om een sport te kiezen die je ligt. Vaak is (blijven) sporten gemakkelijker als je het samen met een vriend of vriendin doet. Zoek dus een sportmaatje en een leuke sport, en aan de slag!

Maar ook in je dagelijkse routines kun je natuurlijk kiezen voor meer beweging. Pak vaker de fiets voor kleine afstanden, of ga zelfs te voet. Verkies de trap boven de lift en zorg dat je tijdens het werken regelmatig een loopje maakt. Pak je lunch bijvoorbeeld tijdens een verfrissende wandeling, in plaats van in de kantine of achter je bureau. Alle beweging bij elkaar opgeteld, maakt een flink verschil!

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Minder eten?

Meer lichaamsbeweging is de ene kant van de medaille, je dagelijkse eetpatroon is natuurlijk de andere kant. Meer sporten en minder eten, dat is vaak het devies als het om afvallen gaat. Je kunt echter ook gewicht verliezen zonder (veel) minder te gaan eten. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheden, maar meer om wát je eet. Kies simpelweg voor gezondere en minder calorierijke voeding om het juiste evenwicht te vinden. Pak dagelijks een groente- of fruitsnack en kies overdag voor water of thee als drank. Natuurlijk kun je er voor kiezen om wat minder grote porties te pakken bij je maaltijden, maar blijf vooral niet met een hongergevoel zitten! Dat is niet vol te houden en het draagt bovendien niet bij aan een gezonde levensstijl. Er zijn op het gebied van voeding wel een aantal waardevolle tips te geven, die je helpen om gewicht te verliezen:

  • Kies voor producten die veel vezels bevatten, zoals volkorenproducten. Vezels zorgen sneller voor een ‘vol’ gevoel, waardoor je minder grote hoeveelheden eet.
  • Neem uitgebreid de tijd om te eten. Voorkom situaties waarin je eten naar binnen moet schrokken, omdat je een afspraak hebt of simpelweg omdat je honger hebt. Als je rustig eet, dan nuttig je minder calorieën dan bij snelle en gehaaste maaltijden.
  • Vervang geregeld een maaltijd door een gezonde smoothie of salade. Een smoothie of salade bevat wel gezonde voedingsstoffen, maar minder calorieën dan een volledige maaltijd. Het is niet nodig om dagelijks een maaltijd te vervangen, maar een zekere regelmaat is absoluut aan te raden.
  • Doe de boodschappen ná een maaltijd. Voorkom dat je met een hongergevoel in de supermarkt staat, want dat leidt tot meer aankopen – en dus meer verleidingen. Zorg er bovendien voor dat je boodschappen doet op basis van een lijstje. Zo koop je wat je nodig hebt, maar voorkom je dat je overbodige (vaak calorierijke) producten koopt.

Houd een logboek bij

Gewicht verliezen is niet van de ene op de andere dag gebeurd. Vaak gaat er een langere periode overheen, tenzij je een zogenaamd crashdieet volgt. Dat laatste is iets wat wij overigens willen afraden, omdat het vaak een tijdelijke oplossing is en tot het bekende ‘jojo-effect’ zal leiden. Beter kun je kiezen voor een gezonde(re) regelmaat, waarin eten en bewegen in een goede verhouding tot elkaar staan. 

Beweeg meer dan dat je eet, is de gouden regel. Maar om dat te controleren, is het wel belangrijk om de hoeveelheid eten en beweging ook daadwerkelijk in kaart te brengen. Leg dus een logboek aan, waarin je bijhoudt wat je eet en drinkt en hoeveel je beweegt. Houd ook wekelijks bij wat je lichaamsgewicht is. Zo krijg je al snel een duidelijk overzicht van je ‘status’. Val je niet af, dan zul je nog wat meer moeten bewegen en/of minder calorierijk moeten eten. Op termijn zal het logboek jouw handvat vormen voor wat wel en wat niet noodzakelijk is om op gewicht te komen én te blijven!

Kies voor een haalbaar ritme

Meer bewegen en minder calorierijk eten, dat is dus de conclusie. Niet erg verrassend misschien, maar toch willen we je nog een belangrijke tip meegeven. Om succesvol gewicht te verliezen én om je gewenste gewicht vervolgens vast te kunnen houden, zul je je levensstijl wat moeten aanpassen. Onze tip is om niet te kiezen voor een volledige ommezwaai, maar om te beginnen met de kleinst mogelijke aanpassingen. Het is niet gemakkelijk om dagelijkse routines te veranderen, dus maak het jezelf niet al te moeilijk.

Een uurtje extra sporten in de week is al een hele stap voorwaarts. Zeker wanneer je ook nog eens vaker kiest voor de fiets in plaats van voor de auto en wanneer je de trap pakt in plaats van de lift. Begin daar eens mee, en kijk wat voor effect het heeft. Is er meer nodig om gewicht te verliezen, pas dan daarna nog enkele wijzigingen in je ritme toe. Zo ga jij stapje voor stapje op weg naar een gezond gewicht!

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *