web analytics

3 Diëten die Geschikt Zijn voor Sporters

foto 3

Voor sporters is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Daar past een dieet met weinig calorieën niet bij. Een gezond dieet dat voorziet in alle voedingsbehoeften is alleen geschikt.

Een sporter heeft over het algemeen meer calorieën nodig dan iemand die niet sport. Als een sporter af wil vallen dan kan dit uitgevoerd worden door sporten in combinatie met een dieet. De volgende drie diëten worden vaak gebruikt door sporters.

Paleodieet

Het paleodieet is aan een opmars bezig. De laatste jaren zijn steeds meer mensen het dieet gaan proberen. Onder Crossfit sporters wereldwijd wordt het dieet gebruikt om fit te worden en te blijven met een laag vetpercentage. Het wordt echter ook gebruikt door niet-sporters.

Het dieet is gebaseerd op het eten zoals onze voorouders het aten in het paleolithicum. Dit is een periode van meerdere duizenden jaren geleden. Er was toen nog geen landbouw en het leven was nog primitief. In deze periode was er nog niet zoveel keuze uit voeding als vandaag de dag. Het moderne paleodieet bestaat vooral uit voedingsmiddelen zoals vlees, vis, groenten en fruit. Als het in de natuur te verkrijgen is dan kan het gegeten worden volgens het paleodieet. Het dieet bevat bijvoorbeeld geen verwerkte voedingsmiddelen en graanproducten. Er bestaan ook varianten op het paleodieet die niet zo strikt zijn. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen wel gegeten worden die toen nog niet beschikbaar waren.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Proteïnedieet

Een dieet dat gebaseerd is op eiwitten wordt vaak een proteïnedieet genoemd. Het proteïnedieet bestaat voor het grootste deel uit eiwitten. Deze macronutriënt is belangrijk voor sporters aangezien het nodig is voor het herstel. De inname van koolhydraten wordt door het proteïnedieet beperkt en ook de vetten worden tijdens het dieet verminderd. Eten met koolhydraten zoals rijst, brood en aardappelen mogen niet gegeten worden.

Wat er precies gegeten mag worden tijdens het dieet verschilt per dieet maar eiwitrijke voedingsmiddelen mogen altijd gegeten worden. Voedingsmiddelen zoals vis en groentes mogen bij de meeste diëten wel gegeten worden. Andere voedingsmiddelen met veel eiwitten zoals zuivel en gevogelte mogelijk altijd gegeten worden tijdens het proteïnedieet.

Bij veel van deze diëten worden ook eiwitshakes genuttigd. Deze eiwitshakes worden aangemaakt met melk of water en bevatten veel eiwitten. Door sporters worden de eiwitshakes voornamelijk na de training gebruikt of om het eetpatroon aan te vullen met extra eiwitten.

South Beach dieet

Het South Beach dieet is vernoemd naar het wereldberoemde strand van Miami; South Beach. Dit strand is favoriet onder veel bekende acteurs en actrices waardoor het vooral om zien en gezien worden gaat op dit stukje strand. Daar hoort een mooi gevormd lichaam bij. Niemand wil immers met een dikke buik op het strand lopen terwijl de spotlights op je gericht staan.

Bij het South Beach dieet mogen alleen de juiste koolhydraten en vetten gegeten worden. Het dieet is bedacht door de Amerikaanse cardioloog dr. Agatston die het dieet beschreef in zijn boek. Het South Beach dieet kan gebruikt worden als gezonde ondersteuning van een actief leven met geregeld sporten.

Het dieet gaat uit van 3 fasen waarbij in eerste instantie voedingsmiddelen vermeden worden waarna deze later weer langzaam ingevoerd worden in het eetpatroon. In de eerste fase worden koolhydraten zoveel als mogelijk verbannen. Het heeft in deze fase alles weg van een koolhydraatarm dieet die de laatste tijd zo populair zijn.

De tweede fase bereid je voor om het gewenste gewicht te bereiken. Er worden bepaalde aanpassingen gedaan aan het eetpatroon om dit te bereiken. In deze fase worden de koolhydraten stapsgewijs wederom aan het eten toegevoegd.

In de derde fase probeert men het streefgewicht gelijk te houden. Het betekent echter niet dat je weer terug kunt naar je oude eetpatroon. Het oude eetpatroon is verleden tijd als je het South Beach dieet gevolgd hebt en je nieuwe gewicht wilt behouden.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *